Spanyol kultúra, életstílus és a flamenco művészet

Spanyol kultúra, életstílus és a flamenco művészet

Az eltűnt siket flamenco királynő nyomában.

Hogyan tanulta meg süketen a flamenco ritmusát? A nyomornegyedből lett világsztár miért nem tudott kitörni?

2024. január 24. - Inhof Katalin

nevtelen_terv_masolata_1_1.png
Ezeket a kérdéseket feszegeti Paloma Zapata filmrendező, akinek filmjét jövő héten mutatják be BIDF filmfesztiválon.

Egy arc, amit nem lehet elfelejteni!  
 
Flamenco tánctanulmányaim elején, nagy hatással voltak rám azok a filmek, amelyek történeteken keresztül mutatták be ennek a magával ragadó műfajnak az eredetét. Ott éltem Spanyolországban, de ezeknek a filmeknek a hangulata segített elképzelni azt a mágikus világot, hiszen kíváncsi voltam, hogyan nézhetett ki a 40-es 50-es évek Andalúziája. Én a 90-es években kezdtem el tanulni Madridban majd Sevillában, és még azok szerencsések egyike vagyok, aki a „nagy öregektől” sajátíthatta el az autentikus lépéseket. 
Leghitelesebben az Oscar díjra jelölt LOS TARANTOS című film mutatta meg nekem, hogyan éltek akkor az emberek, a cigányok, hogy nézett ki a flamenco kultúrája a hétköznapokban és hogyan táncoltak akkor.
A film egy szerelmi történeten keresztül avatja be a nézőt ebbe a kultúrkörbe, a híres Carmen Amaya főszereplésével. De feltűnik egy fiatal lányka csíkos pulóverben, akit nem lehet figyelmen kívül hagyni.  
A napokban az ő arca jött szembe velem az interneten egy dokumentumfilm bemutatójának reklámfilmjében. Gyorsan utána néztem és igen, ő az. La Singla. 

20240120_184734.jpg

LOS TARANTOS: teljes film itt!


"Szegény volt, nő és cigány, de még siket is. Mégis sztár lett belőle és példakép!"

A jövő héten mutatják be a La Singla, a flamenco királynő rejtélye című filmet.

Magyarország legnagyobb presztízsű és látogatószámú független filmfesztiválja a BIDF! Az ország 16 városában vannak jelen kulturális és közhasznú, nonprofit oktatási programjaikkal.

Első vetítés a Bp., Mammut mozi, január 29., hétfő.

VETÍTÉSI IDŐPONTOK, JEGYVÁSÁRLÁS ITT

Hogy lehet süketen flamencot táncolni?

Paloma Zapata a La Singla rendezőnőjétől néztem meg egy interjút. Az nem lepett meg, hogy egy barcelonai nyomornegyedből, nőként és cigányként nagy karriert fut be egy flamenco táncosnő, mert sok ilyen művészt ismerek. Ami engem lenyűgözött ebben a táncosban, hogy süket létére tanulta meg a bonyolult és szigorú szabályokat követő kopogást, amit önmagában is nehéz elsajátítani. Hogyan lehetséges ez anélkül, hogy hallanánk a zene lüktetését? Már csak ezért is érdemes megnézni ezt a filmet. Nagyon kíváncsi vagyok, mit tudhatok meg róla. Paloma elmeséli, hogy kiskorában veszítette el a hallását és a süketsége miatt elszigetelődött, hisz nem tudott kommunikálni a gyerekekkel. A tánc nagyon tetszett neki, sokat gyakorolt a tükör előtt, amit úgy hívott, hogy „az egyetlen barátom.” Amikor édesanyja észrevette, hogy érdekli a flamenco, mutatott neki gesztusokat és elmutogatta a flamenco ritmusát. Ő ezt magáévá tette és elkezdett kopogni a padlón olyan erősen, hogy érezte a rezgést. Csonthallás. Később, amikor a zenészek kisérték kopogását, figyelte a kezük mozgásának ritmusát. 
Eleinte nem is tudott beszélni, de azt is annyit gyakorolta, mint a táncot. Kitartó volt. Igazi példakép lehet sok táncosnak, hiszen megmutatja fogyatékosságán keresztül, hogy az akaraterő milyen nehézségeken tud átsegíteni. (Tanítványimnak innen üzenem: nincs kifogás, hogy nem hallom a zenét, akkor is teljes erőbedobással és pontosan lehet kopogni-táncolni, hisz a zene bennünk él, a ritmus belőlünk fakad.)
Amit a flamenco tánc és zene kommunikációjáról érdemes tudni: a táncos vezet, a zenész pedig kíséri őt. La Singla táncát még Paco de Lucia és Camarón de la Isla is kísérte.
Ő is abban az időben volt híres, amikor a flamenco bekerült az utcákról a legnevesebb nemzetközi színházak színpadára. 

„50 éve várok arra, hogy valaki felhívjon és megkérdezze tőlem, hova tűnt La Singla.”
Paloma Zapata, egy interjúban így mesél róla és a filmről:


„Elsőre a képei, a vadul kócos haja, a rejtélyes nézése fogott meg, pedig még csak kamaszlány volt. Azt tudtam róla, hogy flamenco táncosnő, és korán elvesztette a hallását. A nagyapjával járt fellépni, aki gitáron kísérte. Később a Los Tarantos című filmben tűnt fel, majd Németországban futott be nagy karriert. Alig találtam róla adatot, képeket. Most már sok felvétel került napvilágra a filmnek köszönhetően, de amikor elkezdtem kutatni róla, alig találtam valamit. Én annyira nem értem a flamenco nyelvet, de azt láttam, hogy nagyon sajátos stílusa van. Így kutatni kezdtem utána. 85 éves már a menedzsere, aki miután felhívtam, annyit mondott nekem: 50 éve várok arra, hogy valaki felhívjon és megkérdezze tőlem, hova tűnt La Singla.
A kutatásom során rengeteg dolog derült ki. Nemcsak az életéről tudtam meg többet, hanem azt is, hogy mennyi érdekes projektben vett részt
A film nem csak egy biográfiai bemutató, hanem a felfedezésről is szól.  Arról a 4 éven keresztül tartott keresésről és dialógusról szól, ahogyan elkezdtem felkutatni őt egészen addig, hogy elkészítem a filmet.
Az kiderül, hogy a csodájára jártak, hogy a süketsége ellenére, hogyan tud flamencot táncolni, ez mindenkit meglepett.
Sok kérdés maradt bennem a süketségével kapcsolatban, olyan cikkeket olvastam, hogy La Singla tudna beszélni, ha megoperálnák, és ehhez hasonlókat. Senki sem tanította beszélni, ő saját erőből tanult meg úgy, ahogyan flamencozni is. Szerintem a sztereotípiákat is tudja oldani a példája. A Los Tarantos című filmben feltűnik egy csíkos pulcsis mezítlábas fiatal táncos. Itt ismerte meg Carmen Amaya-t, aki azt mondta neki, hogy "Te vagy az utódom.”
Egyre híresebb lett Barcelonában, később Németországban. Ott ő volt a legnagyobb sztár, mégis megmagyarázhatatlan, hogy Madridban miért nem tartották őt számon. Mint ahogy sok művésszel megtörténik az, hogy határon kívül nagyobb sikere lesz, a saját hazájában viszont nem ismerik el. A film foglalkozik ezzel a hipotézissel is, annak érdekében, hogy elültessen egy gondolatot a néző fejeben, hogy lehet az, hogy valaki, aki ilyen fontos a flamenco történetében, világszerte népszerűsiti a kultúráját, a saját hazájában mégsem futott be nagy sikereket, de annyira, hogy aztán el is tűnik.
Igaz a film bemutatja a keresésem történetét, és azt, ahogy megtalálom őt. De ennek köszönhetően a legnagyobb sikernek azt élem meg, hogy ezzel vissza került a flamenco történetének ikonikus művészei közé.
Ő eleinte nem akart ebben részt venni, hiszen sokat csalódott. Mást képzelünk el sikernek, mint amit a művész valójában megél legbelül.
Egy biztos, hogy az ő élete és karrierje egyaránt fantasztikus, ő maga pedig egy megmagyarázhatatlan tehetség.

La Singla, a flamenco királynő rejtélye, TRAILER

Első vetítés a Bp., Mammut mozi, január 29., hétfő.

VETÍTÉSI IDŐPONTOK ITT

JEGYVÁSÁRLÁS ITT

Inhof Katalin, flamenco táncművész és oktató

res_1500293960314.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://inhofkatalin.blog.hu/api/trackback/id/tr2418308079

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása